איך נדע אם הילד שלנו זקוק לטיפול רגשי?

והאם ניתן לעזור לו גם ללא טיפול רגשי?

כשאתם ההורים מבחינים שהילד חש מצוקה או מפגין התנהגויות שונות, כגון תוקפנות ואלימות, או התבודדות ומופנמות, כדאי לבחון את הקושי לעומק בכמה מישורים.

טיפול חדשני

זמן הקושי

האם הקושי התחיל עכשיו? פעמים רבות נראה קושי בעת מעברים שונים או שינויי חיים, נולד אח קטן, עברנו דירה, הילד עבר גן, או בית ספר, או אולי חבר מאד קרוב של הילד עבר לעיר אחרת. לעיתים המצוקה או הקושי יופיעו בסמוך לאירוע, בשל קושי להסתגל למצב החדש. לעיתים הילד יסתגל והקושי יעבור אך לעיתים תרגישו שהוא מתקשה. זה יכול להתבטא בכך שהוא יהיה עצוב או כעוס, הוא יכול להביע זאת באמצעות תוקפנות וכעס אקטיבי, או באמצעות התבודדות ומופנמות.

לעיתים מדובר על מקרה בו הקושי כבר נוכח תקופה ארוכה. לדוגמא, ילד אשר מתקשה לווסת את רגשותיו. כבר בעבר הבחנתם שילדיכם מתקשה להרגיע את עצמו בסיטואציות מכעיסות או מעציבות, ומביע את הרגשות שלו בעוצמות גבוהות. או אולי ילדיכם מופנם וביישן, ואתם רואים שהוא ממשיך להתקשות ביצירת קשרים חברתיים או בסיטואציות חברתיות שונות.

עומק הקושי

כמה זמן במהלך היום הילד מבלה בחששות או בהתנהגויות תוקפניות? כמה זמן במהלך היום אתם מבחינים שהוא מוטרד, עצוב או כעוס? האם אתם מרגישים שהתחושות השליליות הולכות ומתעצמות או אולי הולכות ונרגעות? דוגמאות בהמשך לדוגמא מהסעיף הקודם- האם הילד חווה קשיי ויסות רגשי אחת לכמה ימים, או אולי כמה פעמים ביום, בכל פעם שישנו אירוע מתסכל? האם הילד מתקשה להתחבר עם ילדים בכל סיטואציה, או אולי רק בסיטואציות בהן יש אנשים רבים? האם יש לו חבר או שניים שאיתם הוא משחק והאם קשר זה הוא הדדי ומיטבי?

בנוסף, ניתן להבחין- האם הילד מביע את המצוקה ומדבר עליה? לא תמיד הילד ידבר את הקושי, אך ילדים וורבאלים, בעלי מודעות גבוהה ופתיחות יכולים לבטא ולהמליל את הקושי ואף לפעמים לבקש עזרה.

אז מתי לפנות לטיפול רגשי?

טיפול רגשי לילדים מומלץ במידה וזמן הקושי הוא ארוך, ואתם מרגישים שהקושי עמוק וגורם למצוקה רבה בחיי היום יום ובשגרה של ילדיכם, מומלץ לפנות לפסיכולוג ילדים או לפסיכולוגית ילדים. הפנייה לפסיכולוג אינה מחייבת תחילתו של טיפול רגשי. לעיתים מספר פגישות ייעוץ עם ההורים או הדרכת הורים תוכל להעניק כלים על מנת לעזור לילד ללא תחילתו של טיפול. בפגישות אלה, ההורים יכולים לספר בעצמם על הקושי של הילד, לתאר אותו ולחשוב יחדיו מה יכול לעזור לילד.

עצות נוספות לפני הפנייה לפסיכולוג או לפסיכולוגית ילדים, שניתן ליישם כשאתם מבחינים בקושי-

  1. נסו להתחבר לקושי של ילדיכם, להבין מדוע הם מרגישים כך. שוחחו עמם ותשאלו אותם על התחושות שלהם, גם אם הם צעירים ואינם יודעים לבטא את הרגשות במילים זהו זמן מצויין ללמד אותם. דברו איתם על התחושות בגוף. לדוגמא, ילד שמאד קשה לו לווסת את רגשותיו יהיה מאד מאד כועס פעמים רבות, ויכול להגיד שהוא מרגיש את לבו דופק, את הראש שלו חם או "אדום" ועוד. אל תיבהלו מהשיח הרגשי. תנו מקום לרגשות השליליים והקשים של ילדיכם. תנו מקום לכעס, לעצב ולתסכול. דברו עליהם וגלו אמפתיה, לדוגמא "זה באמת מאד מאד מכעיס/מתסכל שעכשיו יש לאמא ולאבא עוד ילד לדאוג לו ואתה מרגיש שפחות מתייחסים אליך. זה בטח מעציב אותך מאד, או גורם לך לקנא", ועוד.
  2. לאחר השיח הרגשי, חשבו על אסטרטגיות לוויסות. מה אפשר לעשות כשהילד מרגיש כל כך עצוב, כועס, או מקנא. תוכלו לחשוב על אסטרטגיות בבית, לדוגמא: "אולי כשאתה כל כך מקנא, תוכל לעשות לי סימן וברגע שאתפנה מיד אבוא אליך ונשחק במשחק שתבחר", או "כשאתה כל כך כועס וזועם, תוכל לשטוף את הפנים ואז ללכת לשחק במשחק האהוב עליך". חשוב שתנסחו את האסטרטגיות יחדיו, זה מעניק תחושת שליטה וכך הילד באמת יכול לחשוב על האסטרטגיות היעילות ביותר עבורו. תוכלו לחשוב גם על אסטרטגיות בכיתה למשל: "כשאתה כל כך כועס בכיתה, תוכל לדמיין חיבוק חזק ממני/לדמיין איך אחר הצהריים נפגש ונשחק במשחק שאתה אוהב" ועוד בהתאם לילד. או "כשאתה כל כך עצוב בכיתה, תוכל לבדוק האם החבר הטוב שלך פנוי ותוכלו לשחק ביחד בכדורגל".
  3. אל תצפו שמיד לאחר השיח הרגשי ובניית האסטרטגיות הילד יוכל להתנהג באופן שונה לגמרי. הצעדים הם קטנים, ואתם מהווים חלק מהותי בתהליך ובדרך. בכל פעם שהילד מצליח קצת יותר ממה שיכול היה בעבר, זה תפקידכם לחזק ולהעצים אותו. לשקף לו את הצעד הקטן שעשה.

חשוב להוסיף, כשהילד מגלה מצוקה לרוב ההורים חווים את הקושי גם הם. זה טבעי ונורמטיבי. ילד שמתפרץ בבית מפגיש יכול להפגיש את ההורים עם כעס רב, תסכול ותחושת חוסר צדק. ילד עצוב ומופנם יכול להפגיש את ההורים עם כאב ורצון לגונן על הילד. על כן, בנוסף לעצות ולכלים שאתם מעוניינים להעניק לילדיכם, הביטו גם בתחושותיכם שלכם. מה אתם מרגישים ברגעים שאתם פוגשים את הקושי, האם יש לכם מקום בטוח לשוחח על תחושות אלה עם בן הזוג או עם חבר קרוב. מה יכול לעזור לכם למלא את המצברים ואת האנרגיות ולהוציא אתכם מתחושות של עצב או של כעס. מאד קשה להכיל את הילד, לתווך לו את הכלים ואת הקושי, כאשר אנו מרגישים כל כך כעוסים ומתוסכלים. במידה ואתם מרגישים שאתם מתקשים לווסת את רגשותיכם אל מול הקושי של הילד, גם על כך יש מקום לשוחח בפגישה, במידה ופניתם או שאתם מתכננים לפנות לפסיכולוג ילדים או לטיפול רגשי.

לקריאה נוספת על התמודדות עם קושי רגשי אצל ילדים: https://mabat-laregesh.co.il

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
אורח חיים בריאים
בריאות

הקשר בין זוגיות טובה לאורח חיים בריאים

כולנו מכירים את המשפט המוכר והידוע שהמתכון המנצח לאורח חיים בריא וטוב הוא זוגיות טובה. יותר ויותר מחקרים שמבוצעים בנושא, מוכיחים כי אכן יש אמת במשפט וההשפעות של זוגיות טובה

אישה בהריון
שירותי בריאות

טיפול בדיכאון שלאחר לידה

ע"פ הערכות, אלפי נשים בישראל חיות במציאות בלתי אפשרית אשר מקורה בדיכאון שלאחר לידה. כיצד ניתן לטפל בדיכאון שלאחר לידה? להלן כל הפרטים. דיכאון שלאחר לידה – זכרי שאת לא

בריאות

עיסוי בריאותי למבוגרים עד הבית

אם גם אתם לא מתפשרים על איכות המסאז' שלכם אבל מעדיפים להתפנק בין כותלי הבית שלכם, בסביבה הטבעית והנוחה לכם, מבלי להניד עפעף – יש שירות חדש של מעסים שמגיעים