מה מייצג חישוב BMI וכמה חישוב זה הוא מדוייק?

כולם רוצים להיות רזים, יפים וחטובים. העולם מלא בכלים למדידת משקל תקין, תפריטי דיאטה ותזונאיות קליניות, שעושות את עבודתן נאמנה, אבל אולי הכלי המוכר מכולם בעולם הדיאטות והכושר הוא מחשבון BMI, הנחשב כלי מקצועי ומהימן למדידת תקינות המשקל שלכם.

יחד עם זאת, מעטים יודעים – מהו בכלל BMI? האם זה חישוב אמין ומדויק? ולמה בדיוק הוא מתייחס? הכנו לכם מדריך קצר, שיעשה לכם סדר.

 

כך עושים חישוב BMI

מהו BMI? זהו אמצעי מדידה, המבוסס על נוסחה חשבונית פשוטה, המחשב את היחס בין משקל הגוף לגובה. הנוסחה פותחה במאה ה-19 כאמצעי לגבות דמי ביטוח גבוהים יותר לאנשים כבדי משקל.

למרות החישוב המדויק, בשנים האחרונות עולים קולות שטוענים, שהחישוב אינו באמת מתאים לאיתור עודף משקל…

לכן, דיאטניות ורופאים, משתמשים היום במגוון כלים נוספים כדי לבדוק מצב של עודף משקל וליצור התאמה אישית של טיפולי, לפי התוצאות.

 

למרות כל הנאמר מעלה, מחשבון BMI הוא עדיין אחד הכלים הפשוטים והיעילים לבדוק עודף משקל.

שיטת החישוב היא פשוטה:

  • את הגובה שלכם תכפילו בעצמו: אם למשל הגובה שלכם הוא מטר שישים ושתיים, תעשו 1.62X62 ותקבלו את התשובה: 2.64
  • עכשיו חלקו את המשקל שלכם במספר שקיבלתם. לדוגמה, אם אתם שוקלים 70 ק"ג, תעשו: 70:2.64=33
  • זה אומר שה BMI שלכם הוא 33.

לאחר ביצוע החישוב, תוכלו להיכנס לטבלאות, המגדירות מה המשקל התקין לגובה שלכם, מה נחשב משקל יתר ומה נחשב תת משקל. לפי הטווחים המקובלים לגובה שבדוגמה,  מדובר על משקל יתר, אבל כאן נכנסים לתמונה החישובים החדשים, לפיהם אפשר לטעון שבכלל לא מדובר במשקל יתר! אז במה בכל זאת מדובר?

 

למה ה BMI לא מעיד בהכרח על משקל יתר?

המדד המפורסם, הידוע בשם BMI הוא מדד המעיד על היחס הממוצע הרצוי בין המשקל לגובה.

אבל ה BMI לא נותן תמונה מלאה על מצבו הבריאותי של האדם, מפני שחסרים נתונים נוספים כמו:

  • מסת שריר – מסת שריר, כידוע, הופכת את הגוף כבד יותר, אבל גוף עם מסת שריר גדולה, הוא לרוב גם גוף בריא, חסון וחטוב.
  • מסת שומן – למרות שהדבר אינו נפוץ, ייתכנו גם אנשים בעלי BMI תקין לכאורה, שמסת השומן בגופם גדולה.
  • הבדל בין נשים וגברים – נוסחת ה BMI אינה מתחשבת בהדל המהותי הזה, שהוא חשוב כל כך כי לנשים יש באופן טבעי מסת שומן גדולה משל גברים ולכן הערכים חייבים להיות שונים גם הם.
  • פיזור רקמות השומן בגוף – רקמת שומן בטנית נחשבת למסוכנת ובעייתית יותר מאשר רקמות שומן המפוזרות על פני חלקים שונים של הגוף.
  • קבוצת גיל – גברים ונשים בגילאים שונים במצבים גופניים שונים, יציגו סקלות משקל שונות, העשויות להיות בריאות ונורמליות, גם אם על פי מדד ה BMI נמדד יתר, או תת משקל.
  • מצב בריאותי – ייתכן BMI המעיד על תת משקל, בעוד שהאדם הוא בעצם בריא לחלוטין.

 

לסיכום

מדד ה BMI הוא כלי יעיל כאשר הוא נמצא בשימוש לצד כלים נוספים, כמו מדידת מסת השומן ומסת השריר, בדיקות דם, בדיקת התפקוד של מערכת הלב והדם ועוד.

אז בפעם הבאה שמישהו אומר לכם שאתם שמנים (או רזים מדי), אל תמהרו להיבהל או להסיק מסקנות, אלא גשו לתזונאית ובקשו ממנה את כל הבדיקות הרלוונטיות.

מחשבון מדומה

תוכן עניינים

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם