תוספי תזונה למתאמנים

למעלה מ-30% מהאוכלוסייה מתאמנים באופן קבוע. חלקם בוחרים לבצע הליכות ברחבי השכונה, חלקם מעדיפים לרוץ, אחרים מעדיפים להתאמן בחדר הכושר המאובזר במיוחד ויש כאלה שמעדיפים את הפינה הנוחה בבית עם ההליכון או מכשיר הכושר האחר. המשותף לכל האנשים האלו, שאנו רוצים לשפר את אורח החיים שלנו ולהפוך לבריאים יותר.

תוספי תזונה למתאמנים

אין ספק, שאחוז ניכר מההצלחה שלנו בעיסוק בספורט נגרם כתוצאה מתזונה נכונה. מתאמנים רבים תוהים לעצמם האם ואיזה תוספי תזונה כדאי להם לקחת. יש כל כך הרבה סוגים, מותגים והמלצות. מה הם תוספי התזונה למתאמנים? למה בכלל צריך תוספי תזונה? במה הכי כדאי לבחור בהתאם לסוג הספורט?

מה הם תוספי תזונה למתאמנים ?

תוספי התזונה הם מוצרים הנלווים לתזונה היום יומית שלנו המיועדים לספק חומרים מזינים אשר בדרך כלל לא מתאפשר לצרוך בכמויות מתאימות. תוספי התזונה נלקחים דרך הפה בעזרת טבליה, כמוסה או נוזל ולרוב מכילים ערך תזונתי אחד יותר (כמו ויטמין, מינרל, חלבון, חומצת אמינו ואנזים או חומרים תזונתיים אחרים). 

קיימים תוספי תזונה רבים המיועדים לשימוש על ידי ספורטאים ומטרתם היא לשפר את הפעילות הגופנית והביצועים הספורטיביים, להגדיל את כושר סיבולת לב ריאה ולאפשר לגופם של הספורטאים להתאושש מהאימון בצורה מיטבית ויעילה. ככל שסוג הספורט מקצועי יותר, כך עולה הצורך בצריכת תוספי תזונה שונים לשיפור בביצועים.

ספורטאים רבים משתמשים בתוספי תזונה כחלק משגרת האימונים או התחרות הרגילה שלהם, כולל כ -85% מהספורטאים המובילים בתחומים שונים. תוספי התזונה הנפוצים בקרב ספורטאים כוללים ויטמינים, מינרלים, חלבון, קריאטין ותרכובות "ארגוגניות" שונות. תוספי מזון אלה משמשים לרוב ללא הבנה או הערכה מלאה של היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים הנלווים לשימושם וללא התייעצות עם גורם מקצועי בתחום התזונה.

ישנם כמה תוספי תזונה העשויים להועיל לספורטאים בנסיבות ספציפיות, במיוחד כאשר מוגבלת צריכת מזון. יש להשתמש בתוספי ויטמין ומינרלים רק כאשר אין פתרון מבוסס מזון. למשל: חטיפי אנרגיה ושייקים מפחמימות וחלבון עשויים כולם להיות מועילים ונוחים בזמנים ספציפיים. 

כמו כן, ישנן עדויות גם כי קפאין וחומרים בסיסיים משפרים את הביצועים בתרגיל בעצימות גבוהה, אם כי חלק גדול מהראיות אינן קשורות לאירועים ספורטיביים ספציפיים. ועדיין אם זאת, ספורטאים רבים מעדיפים לצרוך תוספי תזונה שונים כדי להגיע לשיפור ניכר בביצועים שלהם ומתעלמים מהעלויות פוטנציאליות הקשורות לכל תוספי התזונה, כולל הסיכון לתוצאות חיוביות כתוצאה מהימצאותם של חומרים אסורים שאינם מוצהרים על גבי התווית.

איזה תוספי תזונה מתאימים למתאמנים ?

 בגלל שישנם כל כך הרבה תוספי תזונה וכל כך הרבה דרכי אימון שונות, חשוב לדעת להתאים את סוג תוסף התזונה לסוג הספורט כדי לקבל תוצאות רלוונטיות ואפקטיביות. נחלק את סוגי האימונים ל-3 קבוצות עיקריות:

  1. תוספי תזונה עבור אלו המעוניינים בבנייה ותחזוקת הגוף – קבוצה זו מבצעת אימוני כושר בעצימות גבוהה על ידי שימוש במרבית השרירים בגוף במהלך האימון. הגוף שלנו אינו רגיל לעמוד באימונים כאלו ללא תזונה נכונה בכלל ותוספי תזונה בפרט.
    תוספי התזונה המומלצים לקבוצה זו הם אבקת חלבון המספקים תוספת חלבון המאפשרת בנייה נכונה של השרירים הנספג במהירות מאשר חלבון הנצרך ממזונות כמו עוף, דגים ומוצרים חלב.
    תוסף תזונה נוסף מוכר כגיינר – אבקת חלבון ופחמימות המאפשרת עלייה במסת הגוף בצורה בריאה תוך כדי קבלה של ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו החיוניות לגוף שלנו.
  2. תוספי תזונה עבור אלו המעוניינים לשקם, לשמור ולהגן על הגוף שלהם – קבוצה זו מבצעת אימוני כושר במטרה לחזק את הגוף שלהם, לשפר את כוח הסיבולת לב ריאה שלהם ומעוניינים לשפר ביצועים לא על חשבון הבריאות שלהם. תוספי התזונה מומלצים הם: מולטי ויטמינים, אומגה 3 המסייעות לספורטאים לבצע פעילות בעצימות גבוהה בתדירות יום יומית, מעניקות הגנה ומאפשרות ספיגה טובה יותר של השומנים הנצרכים במהלך היום יום.
  3. תוספי תזונה עבור אלו המעוניינים לשפר את הביצועים שלהם – קבוצה זה מבצעת אימוני כושר במטרה לשפר את הביצועים שלהם, לשפר גם כן את כוח סיבולת לב הריאה שלהם ולשמור על ההישגים שלהם לאורך זמן. תוספי התזונה המומלצים הם קריאטין הנחשב לאחד ממשפרי הביצועים היעילים ביותר בספורט העולמי המאפשר עלייה חיונית ומשמעותית באנרגיה בגוף, התאוששות מהירה של השרירים ומתאים להגדלת נפח השריר. תוסף תזונה נוסף הם חומצות האמינו השומרים על מסת השריר באימונים ממושכים ואינטנסיביים. בנוסף, גם קפאין טהור טבעי מעוררים ואנרגטיים, מגבירים את זרימת הדם והחמצן ומגבירים את יכולתו של הגוף לעמוד באימון ממושך ולהימנע מעייפות.

כמובן שקיימים תוספי תזונה נוספים עבור כל קטגוריה שכזאת, וישנם עוד המלצות רבות עבור סוגי האימונים השונים וכן גם עבור שגרת חיים שונה. מומלץ להתייעץ עם מאמן כושר אישי לקבלת ההמלצות, הדרכות וטיפים שונים והתאמה של התזונה שלכם לשגרת היום והאימונים שלכם.

למאמר מרתק על הקשר בין ספורט לבריאות.

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם